KAJIAN GEOGRAFI TEMPATAN
GEOGRAFI TINGKATAN 2
SMK ST. JOHN TUARAN
2012
TAJUK : PETEMPATAN DI KAWASAN KAJIAN
Kajian tersebut mesti merangkumi perkara-perkara berikut:
- Konsep petempatan
- Faktor-faktor mempengaruhi petempatan di kawasan kajian
- Pola petempatan di kawasan kajian
- Masalah petempatan
- Langkah-langkah mengatasi masalah petempatan
- Jadual data kajian
- Grafik
Nota : Penerapan nilai patriotisme dalam dapatan kajian
TARIKH TUTUP PENGHANTARAN : 10 OGOS 2012
Bil | Aspek | Kriteria Penskoran | Markah Penskoran |
1. | Tajuk Petempatan di kawasan kajian | Menulis tajuk lengkap dengan menyatakan lokasi secara jelas | 1 |
2. | Senarai kandungan
| Menyatakan 6 atau lebih isi kandungan berserta halaman | 1 |
3. | Penghargaan
| Menyatakan penghargaan kepada 3 pihak atau lebih | 2 |
4. | Pendahuluan
| Menamakan kawasan kajian Menyatakan sebab-sebab pemilihan kawasan kajian dan tempoh masa kajian | 2 |
5. | Objeltif kajian
| Menyatakan 6 objektif kajian atau lebih serta penerapan nilai patriotisme | 2 |
6. | Kawasan kajian - Latar belakang kawasan kajian - Perletakan kawasan kajian - Lokasi kawasan kajian - Jarak dari bandar / pekan terdekat |
| 2 |
| 6 | ||
7. | Kaedah kajian
| Menghuraikan 2 kaedah atau lebih | 2 |
8. | Dapatan kajian a. Konsep petempatan |
| 2 |
Faktor-faktor mempengaruhi petempatan di kawasan kajian
| Menghuraikan 3 faktor yang mempengaruhi petempatan di kawasan kajian | 6 | |
Pola petempatan di kawasan kajian · Berselerak · Berjajar · Berkelompok · Berpusat | Menyata dan menghuraikan pola petempatan di kawasan kajian | 3 | |
d. Masalah petempatan · Sampah sarap · Pengangguran · Tempat tinggal · Kekurangan kemudahan asas · Masalah sosial | Menyenaraikan dan menghuraikan 3 masalah petempatan di kawasan kajian | 6 | |
e.Langkah-langkah penyelesaian | Menyenaraikan dan menghuraikan 3 langkah penyelesaian masalah petempatan serta penerapan nilai patriotisme | 6 | |
- graf - carta pai - rajah aliran - peta minda | Membina jadaul data kajian lengkap dengan tajuk, sumber, data Mempersembahkan data kawasan kajian dengan jelas, tepat dan lengkap dalam 2 bentuk grafik secara berasingan | 2 | |
9 | Rumusan | Rumusan dikaitkan dengan objektif kajian serta penerapan nilai patriotisme | 2 |
10 | Lampiran - - - - - borang temu bual - borang soal selidik | 3 lampiran atau lebih disertakan | 2 |
11 | Rujukan - Buku teks - Atlas - Buku rujukan ilmiah - Internet - Artikel - Orang sumber - Media elektronik | 3 rujukan atau lebih dengan format penulisan yang betul | 2 |
12 | Penilaian umum | Susunan mengikut format, kemas dan teliti | 1 |
Jumlah | 50 |
No comments:
Post a Comment